Kázeň z evanjelických služieb Božích v Ružomberku, 28.3.2004

Návrat na úvodnú stránku

Smrtná nedeľa

Text: Židom 9,22

Úvodná modlitba: Pane, daj mi čisté srdce – aby som Ťa zbadal, pokorné srdce – aby som Ťa počul, milujúce srdce – aby som Ti slúžil, veriace srdce – aby som v Tebe zostal. Amen.     (Dag Hammarskjöld)

Milí: bratia a sestry!

„Bez vyliatia krvi niet odpustenia“ (Žid 9,22). Keď tento výrok počujú neveriaci, udivene, ba pobúrene sa pýtajú: V akého krvilačného Boha to vy, kresťania, veríte? Pravdu povediac, aj nejednému kresťanovi vzkrsne otázka: Ako to vlastne je? Preliatu krv dávame predsa do súvisu s vojnou, terorizmom, vážnymi dopravnými nehodami – teda s všeličím iným ako s odpustením.

Prečo niet odpustenia bez preliatia krvi? – Pretože hriech je pred Bohom smrteľne vážnou záležitosťou. Keď Pán Boh stvoril svet, dal mu pravidlá, ako má fungovať. Mal v ňom panovať pokoj, spravodlivosť, vzájomný rešpekt a vedomý ohľad na verejné blaho. Hriech – každý hriech – tento stav narúša, pustoší. Pretože Pán Boh je za pokoj, spravodlivosť a harmóniu, preto je tak zásadne proti hriechu. Preto je hriech pred Bohom smrteľným zlom, votrelcom, s ktorým sa Pán Boh nikdy nezmieri.

Ak je Božou architektúrou, Božím spôsobom budovania sveta pokoj, spravodlivosť a harmónia, hriech je odsúdeniahodným druhom ľudského vandalstva, ktoré túto Božiu architektúru poškodzuje a búra, ktoré uráža Hospodina ako Architekta a Staviteľa.

Jedným z najväčších nebezpečenstiev hriechu je, že podceňujeme jeho silu. Pre nás je hriech neraz nie votrelcom v Božom pláne so svetom, ale iba akýmsi hriešikom. Hriech sme zdemokratizovali. Ak čosi – čo aj v Božích očiach nesprávne – praktizuje väčšina, už to za hriech nepovažujeme. Tvrdíme: Veď to robia všetci; veď aj iní tak hovoria... Pán Boh však vie, že sila hriechu je desivá. Dá sa pripodobniť nepatrnému množstvu prudkého jedu, ktorý dokáže otráviť všetok nápoj v pohári. Pretože Pán Boh stojí jednoznačne na strane života, je s hriechom vo vojnovom stave.

Bez vyliatia krvi niet odpustenia. Krv je najdokonalejším symbolom života. Krv človeka udržuje pri živote. Biblická zásada: „Bez vyliatia krvi niet odpustenia“, nehovorí o krvilačnom Bohu, ale o dare Kristovej krvi, ktorá zachraňuje život hriešnika. Predstavme si človeka, ktorý nepozornosťou alebo bezohľadnou jazdou spôsobí vážne dopravné nešťastie. Silne krváca on i ľudia z vozidla, do ktorého narazil. Bez daru krvi niet pre nikoho z nich záchrany. Už v 3. Knihe Mojžišovej (17,11) čítame: Život tela je v krvi.“ Odplata za hriech je smrť (por. 1M 2,16-17; 3,17.19; R 6,23). Preto v Starej zmluve bola namiesto krvi hriešneho človeka preliata krv obetného zvieraťa, aby bol hriešnik zmierený s Bohom. V Liste Židom čítame, že tento spôsob platil ako dočasný. Obeť zvieraťa bola predobrazom obete Ježiša Krista. On raz navždy svojou krvavou smrťou na kríži, vydaním svojho života zachránil nás, hriešnych ľudí od večného zahynutia. Tak môže byť náš život opäť otvorený pre Božiu lásku a pre lásku k blížnym.

Bez vyliatia krvi niet odpustenia. Mnoho moderných ľudí to pociťuje ako nemilosrdnú, neľudskú požiadavku. Avšak je to práve naopak! Nie od nás sa požaduje, my máme dostať – byť obdarovaní! Preto hovorí List Židom o testamente, závete  – o novej zmluve (Žid 9,15-17). Ježiš prelial svoju krv, zomrel, ale Jeho smrťou nadobúda tento závet (nová zmluva) moc a my sa stávame dedičmi, ktorí dostávajú všetko, čo nám Ježiš získal svojou smrťou, totiž: odpustenie hriechov, záchranu pred večnou smrťou – zatratením, ale aj novú životnú orientáciu: na lásku k Bohu i k blížnym. Po Kristovom ukrižovaní už nie je potrebné žiadne ďalšie dobrovoľné krviprelievanie pre očistenie - spásu sveta. Dajme pozor a starostlivo, s vďakou i pokornou bázňou zaobchádzajme s dedičstvom, ktoré nám Pán Ježiš získal (por. Filip 2,12b). Dbajme, aby sme toto nadovšetko vzácne dedičstvo nepremrhali (por. Žid 10,24-27).        Amen.

Literatúra:
Andacht von Johannes Oesch, /2.April/ im: Feste-Burg-Kalender, Andachtsbuch 1998 (Freimund-Verlag, Neuendettelsau 1997);
Cornelius Plantinga, Jr.: Beviář hříchu (Porta libri, Bratislava 2003);
Kolektív autorov: Biblia s aplikáciami pre život – Nový zákon (Medzinárodná biblická spoločnosť – Slovensko, Bratislava 1999).

- späť -